後期試験 ・ 2023 年 1 月 27 日 2 時限実施 ・ ページ
授業 科目 |
情報数学 I | 学生番号 | 学科 | 学年 | 組 | 番 | フリ ガナ |
評点 | ||||||||
氏名 | ||||||||||||||||
担当者 | DÜRST, Martin J. |
二つの架空の演算子「∆」と「∇」で次の性質で考えられる書き方を全て列挙しなさい。
Using two imaginary operators ∆ and ∇, list all possible forms of the laws given below.
次の表の基数変換を行いなさい。/ Carry out the base conversions in the following table.
番号/# | base of a の基数 | a | base of b の基数 | b |
---|---|---|---|---|
例 | 2 | 10111100 | 16 | BC |
10 | 234 | 5 | 1414 | |
7 | 1234 | 10 | 466 | |
2 | 11 0110 1110 1010 | 8 | 33352 | |
16 | AF9B | 2 | 1010 1111 1001 1011 | |
15 | 2E | 5 | 134 | |
9 | 1357 | 3 | 1101221 | |
2 | 1010 1100 1101 1100 | 16 | ACDC | |
36 | GHA7C | 6 | 2425141120 | |
4 | 3000313201231233 | 16 | CODE1B6F | |
19 | BH | 10 | 226 | |
9 | 234 | 4 | 3001 | |
10 | 188 | 17 | B1 |
後期試験 ・ 2023 年 1 月 27 日 2 時限実施 ・ ページ
次の情報数学関連の英語の用語に相当する日本語の用語を書いて、簡単に説明しなさい。日本語の用語ではカタカナをできるだけ避けなさい。 / For the following English terms from Discrete Mathematics, write their Japanese equivalent and a short explanation. For the Japanese terms, avoid Katakana as much as possible.
三つの論理変数 A, B, C のうちちょうど一つの変数だけが T のときだけに T になる論理関数の短い方の標準形とその名称を書きなさい。/ Write the normal form for the Boolean function of three variables A, B, C where the function returns T if and only if exactly one of the variables is T, and the normal form's name. (5 点)
名称 / Name: 加法標準形
式 / Formula: ¬A∧B∧C ∨ A∧¬B∧C ∨ A∧B∧¬C ¬A∧¬B∧C ∨ A∧¬B∧¬C ∨ ¬A∧B∧¬C
標準形が「T」または「F」になる場合がある。その条件と理由を説明しなさい。
There are cases when a normal form becomes "T" or "F". Explain when and why. (5 点)
加法標準形の場合、関数の結果が必ず F の論理関数の標準形が「F」で、乗法標準形の場合、関数の結果が必ず T の場合「T」になる。 理由は、普通の作り方で式の功の数が 0 なので、演算子の単位元を使わないといけないです。
後期試験 ・ 2023 年 1 月 27 日 2 時限実施 ・ ページ
授業 科目 |
情報数学 I | 学生番号 | 学科 | 学年 | 組 | 番 | フリ ガナ |
評点 | ||||||||
氏名 | ||||||||||||||||
担当者 | DÜRST, Martin J. |
下記の表に論理式
XOR(Q, R) ∨ (P→Q) ∧ ¬R
の計算の途中経過と結果を記入しなさい。
Enter the intermediate and final results for the logical formula
XOR(Q, R) ∨ (P→Q) ∧ ¬R
into the table below.
P | Q | R | P→Q | ¬R | (P→Q)∧¬R | XOR(Q,R) |
XOR(Q,R) ∨ (P→Q) ∧ ¬R |
F | F | F | T | T | T | F |
T |
F | F | T | T | F | F | T |
T |
F | T | F | T | T | T | T |
T |
F | T | T | T | F | F | F |
F |
T | F | F | F | T | F | F |
F |
T | F | T | F | F | F | T |
T |
T | T | F | T | T | T | T |
T |
T | T | T | T | F | F | F |
F |
次の表の計算を行いなさい。結果は被演算子と同じ基数を使って書きなさい。
Perform the calculations in the following table. Write the result in the same base as the operands.
番号/number 基数/base |
被演算子/operands 演算子/operator 結果/result |
番号/number 基数/base |
被演算子/operands 演算子/operator 結果/result |
番号/number 基数/base |
被演算子/operands 演算子/operator 結果/result |
番号/number 基数/base |
被演算子/operands 演算子/operator 結果/result |
---|---|---|---|---|---|---|---|
base 2 2 進法 |
1001010001 | base 8 8 進法 |
54321 | base 5 5 進法 |
442200 | base 16 16 進法 |
FC97 |
+ 1111011010 | + 54211 | + 43210 | + 2345 | ||||
11000101011 | 130532 | 1040410 | 11FDC | ||||
base 8 8 進法 |
234567 | base 16 16 進法 |
FCEDA | base 12 12 進法 |
3210BA | base 2 2 進法 |
1000 1100 0101 |
- 76543 | - A2314 | - 98765 | - 111 0011 0011 | ||||
136024 | 5ABC6 | 244555 | 1 1001 0010 |
次の論理式に相当する回路の図を書きなさい。/ Write the circuit diagrams corresponding to the following logic formulæ.
¬A ∨ B ∧ C | XOR(NAND(M, N, P), Q) |
---|---|
[図省略] | [図省略] |
後期試験 ・ 2023 年 1 月 27 日 2 時限実施 ・ ページ
集合 Q = {2, 3, 4, 5, 6, 7} 内の関係 R は下記の行列で与えられている。R を残りの四つの表現形式で書きなさい。
The relation R on the set Q = {2, 3, 4, 5, 6, 7} is given below as a matrix.
Write the remaning four representations of R.
行列/Matrix | グラフ/Graph (4 点) | 表/Table (4 点) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 3 4 5 6 7 2 0 0 0 1 1 1 3 1 0 0 0 1 1 4 0 1 0 0 0 1 5 1 0 1 0 0 0 6 0 0 0 1 0 0 7 1 1 0 0 1 0 [大きい丸括弧省略; Q の要素も記述 / without large round parentheses; elements of Q also shown] |
[図省略] |
|
順序対の集合 (外延的記法) / set of ordered pairs (denotation) (4 点): {(2,5), (2,6), (2,7), (3,2), (3,6), (3,7), (4,3), (4,7), (5,2), (5,4), (6,5), (7,2), (7,3), (7,6)}
順序対の集合 (内包的記法) / set of ordered pairs (connotation) (6 点):
{(x,y) | x∊Q ∧ y∊Q ∧ (y>x+2 ∨ (x mod y)=1)}
関係 R∘R を計算し、行列で書きなさい。 (6 点)
Calculate the relation R∘R and write it as a matrix.
1 1 1 1 1 0 1 1 0 1 1 1 1 1 0 0 1 1 0 1 0 1 1 1 1 0 1 0 0 0 1 0 0 1 1 1 (大きい丸括弧省略)
R の場合、授業で習った四つの関係の性質の有無を、「...である、...ではない」という形で書きなさい。
For R, for each of the four properties discussed in the course, write whether it holds or not. (4 点)
反射的ではない
対称的ではない
反対称的ではない
推移的ではない
この授業で一番分かりにくかったことを書きなさい。 (決まった正解はありません。「英語」とだけ答えないこと。)
What was most difficult to understand in this course? (There is no definite answer. Do not simply answer "English".)
@@@@
この授業で一番勉強になったことを書きなさい。 (決まった正解はありません。)
What topic in this course was most interesting for you? (There is no definite answer.)
@@@@
一回目の授業では参考書の購入 (又は借り出し)
と熟読が強く進められました。熟読した参考書の詳細を書きなさい。
In the first lecture, I recommended to read a textbook in parallel to the lecture. Which textbook did you read?
廣瀬健著、情報数学、
電子情報通信学会編、コロナ者
後期試験 ・ 2023 年 1 月 27 日 2 時限実施 ・ ページ
授業 科目 |
情報数学 I | 学生番号 | 学科 | 学年 | 組 | 番 | フリ ガナ |
評点 | ||||||||
氏名 | ||||||||||||||||
担当者 | DÜRST, Martin J. |
下記の数、学生、(魔法の) 杖、本などについての英文に相当する式を作成しなさい。授業で習った記号は全て使って構いません。学生の集合は
S、杖 (wand) の集合は W、本の集合は B、学生 s は杖 w が好きということを
like(s, w)、学生 s が本 b を使うということを use(s, b)
学生 s が本 b を所有することを
own(s, b) で表す。それ以外、名前付きの述語、関係、関数を使わないこと。
Create the formulæ corresponding to the English sentences below about numbers, students, (magic) wands, books,...
You can use all the symbols that were introduced in this course. Use S for the set of students,
W for the set of wands, B for the set of books,
like(s, w) to express that student s likes wand w,
and use(s, b) to express that student s uses book b,
and own(s, b) to express that student s owns book b.
Do not use any other named predicates, relations, or functions.
There is a student who likes a book. ∃s∈S: ∃b∈B: like(s, b)
All wands like all students. ∀w∈W: ∀s∈S: like(w, s)
There is a student who likes all wands. ∃s∈S: ∀w∈W: like(s, w)
There is a book that is liked by all students. ∃b∈B: ∀s∈S: like(s, b)
There is a student who dislikes all books. ∃s∈S: ∀b∈B: ¬like(s, b)
All students own a wand or a book. ∀s∈S: (∃w∈W: own(s, w)) ∨ (∃b∈B: own(s, b))
Every student own all books that he/she likes. ∀s∈S: ∀b∈B: like(s, b) → own(s, b)
If a wand likes a student, then the wand is also liked by that student.
∀w∈W: ∀s∈S: (like(w,s) → like(s,w))
Any student who owns a book owns a wand.
∀s∈S: (∃b∈B: own(s, b)) → (∃w∈W: own(s, w))
There is a student who owns five (or more) books but no wands.
∃s∈S: |{b|b∈B⋏own(s, b)}|≧5 ⋏ ¬∃w∈W: own(s, w)
No two students own the same wand.
¬∃w∈W: ∃s1,s2∈S: s1≠s2 ⋏ own(s1,w) ⋏ own(s2,w)
Only some wands like all books.
(¬∀w∈W: ∀b∈B: like(w,b)) ∧ (∃w∈W: ∀b∈B: like(w,b))
No two students own exactly the same set of books.
∀s1∈S, s2∈S: s1≠s2 → {b|b∈B ∧ own(s1,b)}≠{b|b∈B ∧ own(s2,b)}
The maximum of books owned by a student is smaller than the number of students who own a wand.
∀s∈S: |{b|b∈B ∧ own(s,b)}| < |{t|t∈S ∧ ∃w∈W: own(t, w)}|
For all rational numbers, there is a product of a complex number and an integer that is smaller than the rational number. ∀a∈ℚ: ∃b∈ℂ: ∃c∈ℤ: bc < a
後期試験 ・ 2023 年 1 月 27 日 2 時限実施 ・ ページ
全てのブール代数は群でもある。ビット列のブール代数の場合、群の演算がビット毎排他的又は (XOR) である。/ All Boolean Algebras are also groups. In the case of Boolean Algebras for bit strings, the group operation is exclusive or (XOR).
長さ 3 のビット列のブール代数のハッセ図を書きなさい。/ Write the Hasse diagram of a Boolean Algebra for bit strings of length 3. (5 点)
長さ 2 のビット列の群の積表を書きなさい。/ Write the Caley table for a group of bit strings of length 2. (4 点)
00 | 01 | 10 | 11 | |
---|---|---|---|---|
00 | 00 | 01 | 10 | 11 |
01 | 01 | 00 | 11 | 10 |
10 | 10 | 11 | 00 | 01 |
11 | 11 | 10 | 01 | 00 |
集合 {q,s} の冪集合で作られるブール代数に対応している群の積表を書きなさい。 (4 点)
Write the Caley table for the group corresponding to the Boolean Algebra of the powerset of the set {q,s}.
{} | {q} | {s} | {q,s} | |
---|---|---|---|---|
{} | {} | {q} | {s} | {q,s} |
{q} | {q} | {} | {q,s} | {s} |
{s} | {s} | {q,s} | {} | {q} |
{q,s} | {q,s} | {s} | {q} | {} |
ビット列の長さ n の場合の群の単位元は何なのかを書きなさい。
Describe the identity element of the group of bitstrings of length n. (2 点)
全て 0 の長さ n のビット列。
集合 A の冪集合で作られるブール代数に対応する群の単位元を書きなさい。
Write the identity element of the groups corresponding to Boolean Algebras of powersets of some set A. (2 点)
{}
任意の元 g の逆元は何なのかを書きなさい。/ Describe the inverse element of an arbitrary element g of a group (2 点)
任意の g の逆元は g そのものである。
真偽値の XOR 演算を三つの基本的な論理演算で書きなさい。
Write XOR of Boolean values (T, F) in terms of the three basic logic operations. (3 点)
XOR(A,B) = ¬A∧B ∨ A∧¬B [又は/or (¬A∨¬B) ∧ (A∨B)]
冪集合で作られるブール代数の二つの元 (集合) K と M において、対応する群の演算 • を定義しなさい。/ For two sets K and M that are elements of a Boolean Algebra on a powerset, define the corresponding group operation •. (3 点)
K • M = Kc∩M ∪ K∩Mc [又は/or (Kc∪Mc) ∩ (K∪M)]
上記の単位限・逆元以外で群の公理として確認する必要がある条件を説明しなさい。
Explain what group axiom needs to be checked besides the existence of identity element and inverse elements. (2 点)
確認すべきのは群の演算の結合率が成り立つこと。
なぜ例えば (ビット列においての) ビット毎かつや (冪集合においての) 積集合で群が作れないのかを説明しなさい。
Explain why e.g. bitwise and (on bistrings) or set intersection (on powersets) cannot be used as a group operation. (3 点)
群の積表では各行・列に全ての要素がちょうど一回現れる筈ですが、この演算では成り立たないそ。
二つのブール変数の関数は合計16個ある。ビット列にビット毎に適応された場合、XOR 以外群の演算として考えられるブール関数を当てて説明してください。/ There are 16 Boolean functions of two Boolean variables. Guess and explain which of these functions besides XOR, when applied bitwise to bitstrings, may be the operation of a group. (3 点)
ビット毎同値。単位限は1だけのビット列で、逆元は要素そのもの。結合率は確認する必要があります。
後期試験 ・ 2023 年 1 月 27 日 2 時限実施 ・ ページ
授業 科目 |
情報数学 I | 学生番号 | 学科 | 学年 | 組 | 番 | フリ ガナ |
評点 | ||||||||
氏名 | ||||||||||||||||
担当者 | DÜRST, Martin J. |
n ≧ 1 の場合、13 + 23 + ... + n3 =
1/4 n2(n+1)2 を証明しなさい。
Prove that for n ≧ 1, 13 + 23 + ... + n3 =
1/4 n2(n+1)2.
数学的帰納法を使って証明する。
基底: n=1: 13 = 1/4 12(1+1)2 = 1
帰納: 13 + 23 + ... + k3 =
1/4 k2(k+1)2 を前提として
13 + 23 + ... + (k+1)3 =
1/4 (k+1)2(k+2)2 を証明できればよい。
13 + 23 + ... + (k+1)3
= [前提導入]
= (1/4 k2(k+1)2) + (k+1)3 =
= 1/4 (k2(k+1)2 + 4(k+1)2(k+1)) =
= 1/4 (k2+4k+4)(k+1)2 =
= 1/4 (k+1)2(k+2)2 で証明完了。
次の式を木の形で書きなさい。/ Write the following formulæ as trees.
4 - 3 * 7 + 5 XOR(NAND(Q, P), X) B∨¬G∧H
+ XOR ∨ / \ / \ / \ - 5 NAND X B ∧ / \ / \ / \ 4 * Q P ¬ H / \ | 3 7 G
次の剰余演算を途中経過も含め計算しなさい。/ Calculate the following remainders, including intermediate results